В умовах діджиталізації все більшої популярності набувають електронні договори. Існує безліч платформ, які дозволяють укладати договори онлайн. Виникає питання: а яку юридичну силу мають такі договори і підписи?
У світі існує кілька підходів до форми посвідчення таких договорів, з яких дуже узагальнено можна виділити 2:
– достатньо будь-якого електронного підпису для укладення договору, який вважається укладеним, доки сторона не заперечила факт його укладення;
– електронний підпис визнається в будь-якій формі, але краще, а в певних випадках і обов’язково, є кваліфікований електронний підпис.
В Україні переважає другий підхід.
Згідно з положеннями Законів України «Про електронні довірчі послуги» та «Про електронну торгівлю» електронні підписи бувають неудосконаленими, удосконаленими та / або з одноразовим ідентифікатором, кваліфікованими. Різниця між ними полягає в способі ідентифікації підписувача та ступеня захисту такого підпису.
Відповідно, простий електронний підпис (невдосконалений) може зводитися до простого сканування підпису або проставлення «галочки» в розділі підпис (варіації можуть бути різні, наведено приклад для розуміння). Даний вид електронного підпису краще не використовувати для значних угод. Однак, якщо сторони підпишуть паперове (або з використанням кваліфікованоого цифрового підпису) угоду про використання цифрового підпису, це дозволить уникнути непорозумінь і суперечок щодо використання даного виду підпису (ст. 12 Закону України «Про електронну комерцію».
Удосконалений цифровий підпис передбачає спеціальний спосіб ідентифікації підписанта і забезпечує захист вільного волевиявлення такого підписанта. Разом з тим, мова не йде про особливу форму шифрування підпису уповноваженими сертифікованими установами, а тільки про сервіси, які надаються платформою, на якій йде підписання договору. Як і у випадку з невдосконаленим електронним підписом, Закон вимагає наявність паперової угоди про використання сторонами вдосконаленого цифрового підпису (крім електронного підпису з одноразовим ідентифікатором).
Електронний підпис з одноразовим ідентифікатором (далі – «ЕПОІ»)) по суті є видом вдосконаленого цифрового підпису, хоча в Законі України «Про електронну комерцію» так і не називається. Його суть полягає у використанні одноразових повідомлень (паролів, кодів, підтверджень) шляхом телекомунікаційних засобів. Найчастіше використовуються СМС, повідомлення в месенджерах в якості підтвердження волі підписанта. ЕПОІ широко використовується, наприклад, в сфері мікрокредитування. Дійсність укладення договорів таким чином вже неодноразово підтверджувалася в судовій практиці України: Постанова Першої судової палати Касаційного цивільного суду Верховного Суду у справі №524 /5556/19; Постанові Київського апеляційного суду.Однак ЕПОІ може використовуватися тільки в сфері електронної торгівлі, як її визначає Закон «Про електронну комерцію»,і не дозволена для використання у відносинах з державними органами, в нотаріальних діях, ігровому бізнесі і т.п. Разом з тим, оскільки одноразовий ідентифікатор (СМС) приходить на телефонний номер, який може не належати підписанту (якщо номер телефону «Не контрактний»), в судовій практиці беруться до уваги дані реєстрів, інші відкриті реєстри, які дозволяють підтвердити, що відповідний номер телефону використовується саме цією людиною. Як і в попередніх випадках, сторони можуть підписати угоду на папері про використання ЕПОІ для подальших угод.
Кваліфікований електронний підпис (далі – «КЕП») відрізняється від інших підписів тим (крім технічної частини), що він генерується, перевіряється і контролюється спеціально сертифікованими (державою) установами. Такими можуть бути певні центри (Дія, Центр сертифікації ключів “Україна”, МВС України та інші), а також банки (АТ КБ “ПриватБанк”, АТ “Укрсиббанк” тощо). З докладним переліком можна ознайомитися за посиланням. Тільки даний вид електронного підпису може використовуватися при здачі звітності до податкових органів, а також при оформленні первинної документації (див ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» між суб’єктами господарювання. Згідно ч. 2 ст. 17 Закону України «Про електронні довірчі послуги» КЕП обов’язковий для документів, підписання яких має здійснюватися власноруч. По суті, будь-який договір вимагає власноручного підписання.
Який цифровий підпис використовувати?
Згідно ч. 3 ст. 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги» електронний підпис не може бути визнаний недійсним, тому будь-який електронний підпис може бути використаний і може породжувати правові наслідки. Як наслідок, будь-який договір, підписаний будь-яким цифровим підписом, не може визнанаватися недійсним на цій підставі. Примітка: але може бути визнаний неукладеним, якщо немає достатніх механізмів ідентифікації підписувача (юридичні особливості, суть яких: ризики є в залежності від деталей).
Деталі важливі, і вони полягають у наступному.
КЕП є єдиним видом підпису, який може використовуватися в документації з державними органами і потрібно для підписання документів, для яких обов’язковий «мокрий» підпис. Тільки КЕП дозволяє уникнути (за рідкісним винятком) суперечок щодо ідентифікації та вільного волевиявлення сторін. Недоліком КЕП є те, що нерезиденти найчастіше не мають КЕП, оскільки для його отримання необхідно особисто звертатися на території України (ситуація може змінитися в майбутньому).
ЕПОІ є також надійним засобом підпису документів в Інтернеті (з винятками, про які зазначено вище), однак вимагає використання спеціальних телекомунікаційних систем та програмного забезпечення (СМС та т.п.). Недоліком є недостатня надійність способу ідентифікації підписанта, як при використанні КЕП, адже не завжди за номером телефону можна встановити особу підписувача. Також ЕПОІ не завжди зручно використовувати в договірних відносинах з нерезидентами.
Хоч вдосконалені і невдосконалені електронні підписи не є недійсними, проте можуть зумовити спір про ідентифікацію особи підписувача. Тим самим ускладнять процедуру доказування в суді факту укладення договору. Даний вид підпису можна використовувати в Україні, проте краще попередньо переконатися в особі другої сторони, а по можливості, і підписати паперову угоду про використання в подальшому електронного (цифрового) підпису.
Команда Юридичної компанії “Zilver” рекомендує уважно перевіряти Умови користування послугами, публічними офертами на сайтах, в тому числі, якщо необхідно пройти повноцінну аутентифікацію з використанням фотографії паспорта або інших документів.
У разі виникнення будь-яких питань щодо створення, використання або ж оскарження електронних договорів, підписаних за допомогою електронного підпису, наша команда професійних адвокатів і юристів чекатиме на дзвінок за номером: +38 050 140 95 60, +38 098 002 78 25, e- mail: info@zilver.com.ua.
Також пропонуємо до прочитання наступні юридичні консультації та зразки документів:
Створення IT-компанії в Україні
Оскарження НУР (укр .: «ППР») і акту податкової перевірки
Юридична компанія «Зільвер» в Facebook
Юридична компанія «Зільвер» в Instagram